הקמת עסק: איזה סוג עסק כדאי לכם לפתוח? | Account it

הקמת עסק – איזה סוג עסק לפתוח ורישום העסק ברשויות המס

הקמת עסק

אנחנו פותחים את סדרת הכתבות שלנו לניהול עסק עם השאלות הבסיסיות ביותר עבור כל העצמאים ובעלי העסקים בשלבים המוקדמים ביותר בתחילת דרכם: איזה סוג עסק עדיף להקים, מהם המאפיינים של כל ישות עסקית וצורת התאגדות, וכיצד לרשום את העסק ברשויות המס השונות.

אז… בואו נתחיל ממש מההתחלה ומהדילמות הנפוצות ביותר של עצמאים בצעדיהם הראשונים בעולם העסקים. קודם, עליכם להחליט איזה ישות עסקית לפתוח. ישנם כמה סוגים של צורות התאגדות עם מאפיינים אינדיבידואלים שונים אשר יכולים להשפיע באופן מהותי על תפעול, תחזוק ואף שרידות העסק לאורך זמן. לכן זה קריטי להבין את המשמעויות השונות של כל ישות עסקית על כל יתרונותיה וחסרונותיה, ולבסוף לבחור באחת שמתאימה לכם ולעסק שלכם באופן המירבי.

שלושת הישויות העסקיות המרכזיות הן עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ; בנוסף, נדבר על שותפות עסקית שיכולה להציע אפשרויות עדיפות למספר שותפים המעוניינים להתאגד. כעת נציג כל אחת מצורות ההתאגדות, נפרט את מאפייניה ואת דרישות החוק לכל אחת.

הקמת עסק כעוסק פטור

עוסק פטור הינו למעשה הישות העסקית הקטנה ביותר לעצמאים מבחינת מחזור כספים שנתי, ולכן בדרך כלל זוהי האפשרות הנפוצה ביותר לעסקים קטנים חדשים. על פי הנחיות החוק העדכניות ביותר (התעדכן לאחרונה ב-2021), מחזור העסקאות השנתי המקסימלי המותר לעוסק פטור הוא 99,893 ש"ח. כלומר, אם לעצמאי כלשהו ישנן הכנסות שנתיות הגדולות מסכום זה, עליו להירשם כעוסק מורשה. מה קורה אם עוסק פטור הוא גם עובד שכיר (פרקטיקה נפוצה מאוד)? רק הכנסות העסק (ולא מעבודתו כשכיר) יקבעו את מעמדו של העוסק.

אך ממה העצמאי בכלל "פטור"? עוסק פטור אינו יכול לגבות מע"מ מלקוחותיו בעת ביצוע עסקאות, ולכן הוא גם אינו נדרש לדווח למע"מ בכל חודש או חודשיים. שימו לב שלמרות שאינו צריך לדווח למע"מ, עוסק פטור עדיין חייב להירשם במע"מ (הסבר בהמשך). כמו כן, יש לציין שעסקאות נדל"ן (מקרקעין) אינן פטורות ממע"מ בכל מקרה ושישנם "מקצועות חופשיים" מסוימים שאינם יכולים להירשם כעוסק פטור, אלא רק כעוסקים מורשים (רשימה המקצועות המלאה בפירוט על עוסק מורשה).

כאשר עוסק פטור מבצע עסקה עם לקוח, אסור עליו להפיק חשבונית מס ללקוח! עוסק פטור כן רשאי להפיק קבלה בעת מעמד ביצוע העסקה. עוסק פטור נחשב לצורת ההתאגדות הזולה ביותר מבין האפשרויות השונות.

הקמת עסק כעוסק מורשה

ניתן להגיד שעוסק מורשה הוא השלב הבא אחרי עוסק פטור מבחינת גודל ההכנסות, ובניגוד לעוסק פטור על עוסק מורשה לגבות מע"מ. אם לעצמאי יש מחזור עסקאות שנתי העולה על 99,893 ש"ח (נכון ל-2021), אסור עליו להירשם כעוסק פטור אלא כעוסק מורשה.

כאמור, על העוסק המורשה לגבות מע"מ מעסקאות עם לקוחותיו, אך בהתאמה הוא גם רשאי לקזז מע"מ מהוצאות שקיבל עבורם חשבוניות מס. עוסק מורשה רשאי להפיק חשבונית מס (הכוללת מרכיב מע"מ) ונדרש לדווח למע"מ כל חודש או חודשיים.

חשוב מאוד לציין שרשות המסים מחייבת מקצועות מסוימים להירשם כעוסק מורשה בלבד (ולא כעוסק פטור) כגון טכנאי, מתורגמן, עורך דין, רואה חשבון ועוד.

הנה הפירוט המלא על פי סעיף 13 של תקנות מס ערך מוסף:

1) בעל מקצוע חפשי שהוא: אגרונום, אדריכל, הנדסאי, חוקר פרטי, טוען רבני, טכנאי, טכנאי שיניים, יועץ לארגון, יועץ לניהול, יועץ מדעי, יועץ מס, כלכלן, מהנדס, מודד, מנהל חשבונות, מתורגמן, סוכן ביטוח, עורך דין, רואה חשבון או שמאי, בעל מעבדה כימית או רפואית
(2) רופא, לרבות פסיכולוג, פיזיותרפיסט, רופא וטרינר, רופא שיניים
(3) בעל בית ספר לנהיגה
(4) בעל בית ספר לרבות גן ילדים
(5) סוחר מקרקעין או מתווך מקרקעין
(6) סוחר רכב ומתווך רכב
(7) חברה
(8) אגודה שיתופית

כאשר אתם חושבים על הקמת עסק מומלץ מאוד להתייעץ עם גורם מקצועי כמו רואה חשבון לפני שמחליטים אם כדאי או אפשרי לפתוח עוסק פטור או עוסק מורשה.

לנוחיותכם, טבלת השוואה בין עוסק פטור לעוסק מורשה:

נושאעוסק פטורעוסק מורשה
הגשת דו"חות למע"מדו"ח שנתידו"ח חודשי או דו-חודשי
חשבוניות/קבלותאסור להפיק חשבונית מס; קבלה במעמד התשלוםרשאי להפיק חשבונית מס; קבלה במעמד התשלום
מחזור הכנסותעד 99,893 ש"חאין הגבלה
עלות הקמה ותפעולההתאגדות הזולה ביותריקר מעוסק פטור, זול מחברה בע"מ
גביית מע"מ מלקוחותלאכן
קיזוז מע"מ מהוצאות עסקיותלאכן

חברה בע"מ

בניגוד לעוסק פטור או מורשה, חברה בע"מ היא ישות עסקית עצמאית נפרדת המנותקת מבעל העסק עצמו מבחינה משפטית. כלומר, בעל העסק נחשב כמחזיק מניות בחברה, ולא חלה עליו אחריות משפטית בנוגע לחברה, בעוד עוסקים פטורים ומורשים הם למעשה העסק.

מבחינת עלויות הקמה ותפעול חברה בע"מ, היא יקרה משאר צורות ההתאגדות המצוינות לעיל, אך לעסקים עם הכנסה גבוהה ככל הנראה ישתלם יותר להירשם כחברה בע"מ. בעוד שיעור המס לעוסקים מורשים מתחיל ב-10% יכול להגיע ל-50% (כולל מס יסף בשיעור 3%) על פי מדרגות המס החלות על עוסקים יחידים, חברה בע"מ נדרשת לשלם מס חברות בשיעור קבוע של 23%. בנוסף, על עוסק פטור או מורשה לשלם על הכנסות ביטוח לאומי בשיעור של 17.83%.

אמנם בעל מניות שליטה בחברה בע"מ יידרש לתשלום מס אם יוציא מהחברה משכורת לעצמו (כזכור, החברה היא ישות נפרדת מבעל המניות) אך בעל העסק יכול לחסוך בעלויות מס רבות אם ישקיע כספים שיישארו בתוך החברה.

יתרון נוסף של חברה בע"מ על פני עוסק מורשה הוא מבחינת הכנסת משקיעים נוספים לחברה בשל אפשרויות של הקצאת מניות, אשר כמעט ולא אפשרית עבור עוסק מורשה. אבל גם במקרה זה, כמובן שיש לשקול את כלל המשתנים לפני שמחליטים וחשוב להתייעץ עם גורם מוסמך ומקצועי לפני שמקבלים החלטה להקים חברה בע"מ.

שותפות

אפשר להגיד ששותפות היא מין שילוב בין עוסק ולבין חברה בע"מ. בדומה לחברה בע"מ, שותפות עסקית הינה צורת התאגדות המאפשרת בעלות של יותר משותף אחד ועד עשרים שותפים (למעט שותפות במשרד רואי חשבון או עורכי דין, שם מותר עד 50) למטרת רווח. אך בניגוד לחברה בע"מ ובדומה לעוסק, בשותפות אין הפרדה בין העסק ולבין השותפים; כלומר, חובות ותביעות יכולות לחול על השותפים עצמם ולא על העסק בלבד. עם זאת, בשותפות ניתן להגדיר "שותף מוגבל" אשר לו חבות כלכלית לשותפות כגודל השקעתו בעסק. אך גם במקרה של שותפות מוגבלת, יש חובה שלפחות אחד השותפים יהיה שותף כללי שתחול עליו אחריות מלאה.

היתרון בשותפות על פני ישויות עסקיות אחרות הוא החיסכון בעלויות הרישום, התפעול, התחזוק וההשקעה אשר מתחלקות בין השותפים השונים. כמו כן, שותפות יכולה לייצר לשותפיה תשלומי מס קטנים יותר שכן הרווחים מתחלקים בין השותפים ולכן אפשרי שמיסוי שכרם יעשה על בסיס מדרגות מס נמוכות יותר; כמובן שיש לבצע חישובים והערכות מדויקות ומקיפות יותר על מנת לחשב איזה ישות עסקית תייצר את מירב הרווחים לבעליה.

אין חובה חוקית לרשום עסק עם מספר שותפים כשותפות, אך כאמור ישות עסקית זו יכולה להפחית עלויות. הפעלת שותפות כרוכה בתשלום אגרה שנתית ואגרת רישום לרשם השותפויות תחת רשות התאגידים. בשותפות אין חובה בתקנות ובאסיפות תקופתיות כפי שמחויבת חברה בע"מ.

מה עדיף – עוסק מורשה או חברה בע"מ?

זוהי דילמה שבעלי עסקים רבים מתמודדים איתה: מה משתלם יותר, עוסק מורשה או חברה בע"מ (לעוסק פטור כמעט בוודאות לא ישתלם להפוך לחברה בע"מ בשל ההכנסות). התשובה כאן תהיה ככל הנראה תלויה בגובה ההכנסות והרווח אל מול חובות המיסוי ועלויות התפעול של העסק.

כפי המוסבר לעיל, המיסוי על עוסק מורשה מחושב על בסיס מדרגות מס הכנסה; שיעור המס מתחיל ב-10% ויכול להגיע עד 50%. לעומת מדרגות המס הרלוונטיות לעוסק מורשה, המס של חברה בע"מ מחושב על בסיס מס חברות קבוע של 23%. כלומר, על בעל העסק לחשב ולצפות את רווח העסק, לגזור מכך את גובה המס האפשרי גם לעוסק מורשה וגם לחברה בע"מ, ולבדוק מה יהיה משתלם יותר. ככלל, ניתן לומר שככל שהרווח החייב במס גבוה יותר, ההצדקה להקמת חברה בע"מ גדולה יותר בהתאמה.

בנוסף, בבחירה בין עוסק מורשה לחברה בע"מ יש לשקלל גם את עלויות ההקמה והתפעול השוטף. מבחינת הקמת העסק, עלויות ההקמה של עוסק מורשה יהיו כנראה נמוכות יותר מאשר חברה בע"מ בגלל הליך פשוט ומהיר יותר הכולל רק פתיחת תיקים ברשויות המס (הסבר בהמשך); לעומת זאת, על חברה בע"מ קודם להגיש בקשה לרישום חברה במרשם רשם החברות. בירוקרטיה זו עלולה להיות אף יקרה בהרבה לחברה בע"מ בשל הצורך של בעל העסק לשכור את שירותיהם המקצועיים של עורכי דין ורואי חשבון. כמו כן, על חברה בע"מ לנהל את חשבונות העסק בשיטת הנהלת חשבונות כפולה (דו צידית), שהיא יקרה יותר מאשר שיטת הנהלת חשבונות חד צידית של עוסק מורשה (ליחצו כאן להרחבה והשוואה בין הנהלת חשבונות חד צידית לדו צידית).

השיקול האחרון של בעל העסק בבחירה בין עוסק מורשה לחברה בע"מ, הוא החשיפה של בעל העסק לחובות ותביעות. בעוד לעוסק מורשה חשיפה ישירה ואישית לחובות ותביעות – כלומר, ניתן לדרוש חובות ולתבוע אישית את בעל העסק – בחברה בע"מ ישנה הפרדה בין בעל העסק ולבין החברה. למעשה, בחברה בע"מ ניתן לדרוש את אחריותו האישית של בעל העסק רק במקרים חריגים כאשר בית המשפט מורה על "הרמת מסך" לדוגמא כאשר בעל העסק חותם על ערבויות אישיות מול הבנקים או במקרים פליליים.

על מנת לעשות לכם מעט סדר, הנה השוואה בין עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ בשלושה נושאים מרכזיים וחשובים:

עוסק פטורעוסק מורשהחברה בע"מ
מסים וביטוחיםעל פי מדרגות מס הכנסה (יכול להגיע ל-50%).
ביטוח לאומי בשיעור של 17.83% מההכנסות (ניתן לנכות עד 52% מדמי הביטוח למס הכנסה).
חשוף ועומד ישירות מול רשויות המסים.
תשלום מס מלא על כל רווחי העסק.
על פי מדרגות מס הכנסה (יכול להגיע ל-50%).
ביטוח לאומי בשיעור של 17.83% מההכנסות (ניתן לנכות עד 52% מדמי הביטוח למס הכנסה).
חשוף ועומד ישירות מול רשויות המסים.
תשלום מס מלא על כל רווחי העסק.
מס חברות קבוע של 23%.
אין דמי ביטוח לאומי על הכנסות החברה; אם מנפיקים שכר אז דמי ביטוח לאומי כמו עוסקים ללא סעיפי אבטלה ופשיטת רגל.
החברה עומדת מול רשויות המסים, יש הפרדה מבעל השליטה.
תשלום מס של בעל השליטה רק על הכסף היוצא מהחברה.
עלויות הקמה ותפעולתהליך הקמת עסק פשוט וקל.
הנהלת חשבונות חד צידית, שיטה פשוטה וזולה יותר.
יש להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה.
תהליך הקמת עסק פשוט וקל.
הנהלת חשבונות חד צידית, שיטה פשוטה וזולה יותר.
יש להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה.
תהליך פתיחת חברה בע"מ מורכב ויקר יותר.
הנהלת חשבונות דו צידית (כפולה), מורכבת ויקרה יותר.
ניהול מאזן ומעקב על ידי רואה חשבון.
חשיפה לחובות, תביעות, פיטוריןבעל העסק הוא למעשה העסק, חשוף ישירות לנושים ותביעות.
אין פיצויי פיטורין.
על העסק הוא למעשה העסק, חשוף ישירות לנושים ותביעות.
אין פיצויי פיטורין.
ישנה הפרדה בין בעל העסק ולבין החברה, למעט במקרים חריגים הנקבעים על ידי בית המשפט.
בעל השליטה יכול להוציא לעצמו פיצויי פיטורין.

לאחר שהחלטנו איזה סוג עסק הכי טוב לנו להקים, יש להתחיל בהליך הרשמי להקמת עסק – פתיחת תיקים ברשויות המס.

פתיחת תיק במס ערך מוסף (מע"מ)

אז אילו סוגי עסקים צריכים להירשם במע"מ? התשובה היא די פשוטה… כולם. כן, גם עוסקים פטורים אשר לא נדרשים לגבות מע"מ צריכים לפתוח תיק במשרדי מע"מ. הרישום צריך להתבצע ממש בתחילת הפעילות העסקית של העסק, על כן יש לגשת למשרדי המע"מ האזוריים על מנת להגיש את המסמכים הדרושים.

אילו מסמכים יש להגיש למע"מ? טופס 821 מלא, חוזה שכירות/בעלות של מקום העסק, תעודת זהות, אישור בנק על חשבון העסק, וכל מסמך נוסף היכול להעיד על פעילות העסק (חשבוניות על הוצאות עסקיות, היתרים וכו’).

לאחר רישום העסק במע"מ, ובהנחה שהתקבלו כל המסמכים והאישורים הנדרשים, בעל העסק יקבל אישור זמני עד שהתעודה הרשמית תגיע בדואר.

פתיחת תיק במס הכנסה

כן, כל סוגי העסקים צריכים לפתוח תיק גם במס הכנסה. פתיחת התיק במס הכנסה היא מאוד פשוטה: אין צורך להגיע פיזית למשרדים, יש לאתר את פקיד השומה באזור הפעילות של העסק ולשלוח לו את טופס 5329 מלא. פקיד השומה יכול לבקש מסמכים נוספים טרם פתיחת התיק.

אם בעל העסק מעוניין גם להעסיק עובדים, ובכך לנכות מס ממשכורתם, יש למלא את סעיף ג’ במסמך (“פרטים לצורך פתיחת תיק ניכויים”).

פתיחת תיק בביטוח לאומי

כל סוגי העסק וצורות ההתאגדות צריכים לדווח גם לביטוח לאומי על תחילת פעילות העסק. גם רישום העסק בביטוח לאומי הוא תהליך פשוט: יש להיכנס לאתר המוסד לביטוח לאומי, ולמלא טופס 6101 דין וחשבון רב שנתי שבו יצוין תחילת הפעילות העסקית.

יש לשים לב להגדרות עובד עצמאי על ידי ביטוח לאומי: או מי שעובד בעסק במשך 20 שעות שבועיות בממוצע וההכנסה החודשית הממוצעת היא לפחות חצי מהשכר הממוצע במשק (5,276 ש"ח, התעדכן לאחרונה ב-2020); או מי שעובד בעסק במשך 12 שעות שבועיות בממוצע, וההכנסה החודשית הממוצעת היא עד 15% מהשכר הממוצע במשק (1,583, התעדכן לאחרונה ב-2020). לאחר מילוי הפרטים וקבלתם, יחושבו דמי הביטוח לתשלום וישלח לעוסק פנקס מקדמות.

החלטת סוג העסק להקמה ולאחר מכן רישומו בהצלחה ברשויות המס הינו אך ורק השלב הראשון (והקל) בניהול עסק. במאמרים הבאים בסדרה נשוחח על מאפיינים וגורמים חשובים אחרים בניהול ותפעול עסק.

 

ראו גם: תוכנה להנהלת חשבונות | דוח שנתי מס הכנסה

×

לחץ מטה על מנת ליצור איתנו קשר ב-WhatsApp

× דברו איתנו!
דילוג לתוכן