מה ההבדלים בין חתימה דיגיטלית לחתימה אלקטרונית? | AccountIT

חתימה דיגיטלית, חתימה אלקטרונית, וכל מה שביניהן

חתימה דיגיטלית אלקטרונית

על מנת להבין נושא זה לעומק, קודם עלינו לשאול שאלה פשוטה ובסיסית: מה ההבדל בין חתימה אלקטרונית לחתימה דיגיטלית?

למרות שלרוב אנשים משתמשים בשני הביטויים באותה צורה ומתייחסים אליהם באופן זהה, למעשה מדובר בשני מושגים שונים עם שתי משמעויות שונות – במיוחד כשהחתימה עומדת למבחן מבחינה משפטית וחוקית.

לכן, עלינו להבין את ההבדלים בין שני המושגים, ולדעת מהי ההתייחסות החוקית לכל אחד מהם.

מהי חתימה דיגיטלית?

חתימה דיגיטלית הינה למעשה כל חתימה על מסמך דיגיטלי או על מחשב כלשהו.

חתימה דיגיטלית יכולה להיות הקלדה פשוטה של שם החותם, חתימה באמצעות תוכנת צייר כלשהי או סתם סימון כפתור אינטרנטי כלשהו (צ'קבוקס).

דוגמאות לחתימה דיגיטלית ניתן לראות בהרבה מסעדות אוכל מהיר כמו מקדונלד'ס או כשלעיתים נדרשים לחתום על מסך ממוחשב בעת קבלת חבילה משליח.

למרות שישנם משמעויות חוקיות לחתימה דיגיטלית, יש לה גם בעייתיות משפטית רבה; שכן, היא ניתנת לזיוף בקלות רבה מדי ולכן לרוב בתי המשפט והרשויות ידרשו חיזוקים והוכחות נוספות במקרים שנדרש להוכיח שאדם מסוים אכן חתם על משהו בצורה דיגיטלית (עדויות, צילומים, וכו').

מהי חתימה אלקטרונית?

חתימה אלקטרונית הינה גם סוג של חתימה דיגיטלית אך בתנאים כאלו שגם נותנים לה תוקף משפטי וחוקי.

בשנת 2001 חוקק ואושר במדינת ישראל "חוק חתימה אלקטרונית, התשס"א – 2001" אשר ממסד מבחינה משפטית וחוקית את מעמד החתימה האלקטרונית.

הרעיון מאחורי חקיקה זו הוא די פשוט: להתאים את צרכי העסקים והבירוקרטיה למציאות הטכנולוגית החדשה שבה יותר ויותר בעלי עסקים ואנשים פרטיים מנהלים את חשבונותיהם השונים באינטרנט, באופן בטוח ואמין.

החוק קובע ומסדיר את התקנות של חתימה אלקטרונית המקובלת על פי החוק, ומגדיר על פי רשימת דרישות ברורה מי רשאי לתת שירותי חתימה אלקטרונית תקנית ובעזרת אילו סוגי טכנולוגיה (כמו מערכות תוכנה וחומרה שונות) ניתן להשתמש.

החוק גם מגדיר שני סוגים של חתימה דיגיטלית אלקטרונית חוקית:

חתימה אלקטרונית מאובטחת: חתימה דיגיטלית שייחודית לחותם, מאפשרת את זיהויו, הופקה בפועל על ידו ובשליטתו המלאה, וכמו כן מזהה אם בוצעו שינויים במסמך לאחר החתימה.

חתימה אלקטרונית מאושרת: חתימה אלקטרונית מאובטחת שגורם שלישי נוסף מאשר ומזהה את החותם, ומנפיק תעודה המעידה על כך.

מי שאחראי על אישור הגורמים המאשרים היא הרשות להגנת הפרטיות תחת משרד המשפטים.

כאשר בעלי עסקים יוצרים מסמכים רשמיים חתומים, כמו הנפקת חשבוניות עם חתימה דיגיטלית אלקטרונית, כל תוכן המסמך למעשה "מוצמד" לחתימה האלקטרונית באופן מוצפן ביחד עם זהותו של החותם, ובנוסף החתימה כוללת גם את השעה והתאריך שבהם המסמך נחתם.

כך, החתימה האלקטרונית מונעת שינויים וזיופים במסמך לאחר שליחתו, ומקבל המסמך יכול להיות בטוח שהוא אכן קיבל את המסמך המקורי והאותנטי כשכל הפרטים מולאו ואומתו על ידי החותם.

גם בתי המשפט והרשויות השונות יתייחסו למסמך עם חתימה אלקטרונית באותו אופן – ולכן מסמכים עם חתימה אלקטרונית ייחשבו קבילים, חוקיים ומחייבים.

לפרטים נוספים על חתימה אלקטרונית דיגיטלית ניתן לצפות בסרטון הקצר הבא:

×

לחץ מטה על מנת ליצור איתנו קשר ב-WhatsApp

× דברו איתנו!
דילוג לתוכן