מס חברות, כפי שהשם בבירור מצביע, הוא מס הכנסה אשר מוטל על חברות בע"מ. בניגוד למס הכנסה שמוטל על אזרחים פרטיים ועוסקים פטורים/מורשים, שיעור מס החברות הינו קבוע ללא מדרגות מס; כלומר, שיעור (אחוז) המס שחברה תשלם יהיה תמיד זהה, בין אם החברה הרוויחה בשנה מסוימת מיליארד ש"ח או 50 ש"ח.
שיעור מס החברות במדינת ישראל הוא 23% (נכון ליוני, 2020).
חשוב לציין שמס החברות מוטל על רווחי החברה בשנה מסוימת, ולא על הכנסות החברה באותה שנה. לדוגמה, אם בשנת 2019 לחברה היו הכנסות של 2 מיליון ש"ח ומתוך כך רווח נקי של מיליון ש"ח, החברה תשלם 23% מס חברות על מיליון ש"ח; או במילים אחרות, 230,000 ש"ח. אם לחברה אחרת היו הכנסות של מיליון ש"ח אבל לאחר קיזוז ההוצאות לא נשארו רווחים, אז החברה לא תהיה מחויבת בתשלום מס חברות.
שיעור מס החברות אינו קבוע בכל העולם, ולמעשה הוא אפילו אינו קבוע במדינה אחת לאורך זמן. במדינת ישראל, לדוגמה, בשנת 1985 שיעור מס החברות עמד על שיא של 66.1% (!) ובאופן כללי לאורך השנים ירד באופן הדרגתי.
ישנה משמעות גדולה גם לשיעור המס במדינה אחת ביחס למדינות אחרות – מדינה שיש בה מס חברות נמוך יותר ממדינות אחרות תמשוך באופן טבעי יותר משקיעים; זהו כמובן לא שיקול ההשקעה היחיד, אבל זהו כן שיקול רציני עם השלכות כלכליות ישירות על רווח החברות והמשקיעים.
למדינה יש לכאורה אינטרס לגבות מס חברות בשיעור גבוה ככל הניתן על מנת להעשיר את קופת המדינה, וגם ליצור יותר סימטריה בין המעמדות הסוציו–אקונומיים בחברה (למנוע מצב שהמעמדות הגבוהים יפתחו פערים גדולים אף יותר), אך בפועל מס חברות גבוה מדי יכול דווקא ליצור מצב הפוך שיוזמות מבטיחות עם פוטנציאל גדול כלל לא ייצאו לפועל בגלל החשש מרווחים נמוכים מדי.
אם כן, ממשלות נדרשות למצוא את האיזון הנכון על מנת לקבוע את שיעור מס החברות. מצד אחד, לגבות מס חברות בשיעור שיתרום את חלקו לקופת המדינה ויעזור לשמור על פערי מעמדות כלכליים נמוכים ככל הניתן, ומצד שני לא לגבות מס חברות בשיעור גבוה מדי שירחיק משקיעים ושיבלום תוכניות ויוזמות בגלל ציפיות נמוכות מדי לרווח.
ממשלות גם יכולות להחליט על תחומים ספציפיים או אזורי פיתוח שהן רוצות לדחוף קדימה ולקדם, וכמו כן למשוך ולהשאיר חברות בינלאומיות בתחומה, ועבור כך מוכנות להפחית לחברות בתחומים ואזורים אלה את שיעור מס החברות.
במדינת ישראל, לדוגמה, חוקקו כבר לפני עשורים את חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 אשר נועד להפחית את שיעור מס החברות על מנת לעודד השקעות ויוזמות במדינה בהתאם לאינטרסים הלאומיים, ולמשוך משקיעים זרים. הקריטריונים לקבלת הטבות מס אלה משתנות מעת לעת – בהתאם לצרכי המדינה – וכיום חברות שעומדות בתנאים יכולות ליהנות משיעור מס חברות מופחת של 16% ובתנאים מסוימים אפילו בשיעור מס מופחת של 7.5%!
יש להתייעץ עם רואה חשבון כדי לברר אם ואיזה הטבות מס מגיעות לחברה שלכם, ומומלץ בחום גם להשתמש במערכת לניהול עסק והנהלת חשבונות מקצועית ומתקדמת על מנת לייעל את מנגנוני החברה השונים.